X
تبلیغات
شميم گل نرگس - غیبت صغری و کبری

شميم گل نرگس

شیعه یعنی شوق یعنی انتظار صاحب آیینه تا صبح بهار

غیبت کبری 2

غیبت کبری

علی بن موسی الرضا در این باره فرموده اند:«چه نیکوست شکیبایی و انتظار گشایش و مگر سخن خداوند بلند مرتبه را نشنیده ای که فرمود:(...چشم به راه باشید که من با شما از چشم براهانم.) (...و انتظار کشید که من نیز چون شما منتظرم.)بر شما باد شکیبایی همانا گشایش پس از نومیدی که به شما روی می آورد.» به تحقیق اگر کسی بخواهد از نجات یافتگان باشد باید امید به فرج و گشایش داشته باشد راهنما و نجات دهنده ی خویش را بشناسد و او را واجب الاطاعه و واسطه ی نزول رحمت الهی قرار دهد و نسبت به عهد ولایت و پیمانی که بسته شده وفادار باشد وفا به قرآن وعترت  که دو رحمت الهی هستند که انسان را در راه مستقیم به سوی فلاح و سعادت سوق می دهند فلاح در دنیای باقی سعادت و خوشبختی در دنیای فانی برای آن عده از بندگان خدا که در انتظار ظهور مولای انس و جان به سر می برند و به امید دیدار آن وجود مقدس لحظه شماری می کنند. براستی خوشا به حال کسانی که منتظرش هستند و او را درک می کنند و به یاری اش می شتابند و وای به حال کسانی که با او مخالفت کرده و فرمانش را نپذیرند و با او به دشمنی بپردازند که او یگانه حجت و راهنمای بشر در عصر حاضر است. امام جعفر صادق در این باره فرموده اند:«خوشا به حال کسی که در زمان غیبت قائم ما به فرمان ما چنگ زند و قلب هدایت شده اش به طرف باطل متمایل نگردد. »آری ما باید صبر و شکیبایی را پیشه ی خود سازیم که فرج بعد از یاس و نومیدی خواهد بود در واقع یاس از وضع موجود جهان که آمادگی را برای یک انقلاب همه جانبه براساس ارزش های نوین به وجود می آورد.همچنین مصائب و مشکلات آخرالزمان همچون تازیانه پیکر همگان را می نوازد تا تشنه ی عدالت شوند و به دنبال منادی عدل گام بردارند گویی که اگر انسان تلخی دوران را نچشیده باشد طعم دلنشین و جان فزای عدالت را تشخیص نخواهد داد بدون تردید در این دوران تاریک و طوفان زده آن عده از بندگان خدا نجات پیدا می کنند که پیوسته به یاد امام خویش بوده و برای قرب ظهور آن سرور دعا نمایند چنان که امام جعفر صادق فرموده است:«در زمان غیبت امام (فرد)نجات پیدا نمی کند مگر کسی که همچون شخصی غریق پیوسته دعا کند». آن حضرت در حدیث دیگری فرموده اند:«به زودی شبهه ای به شما خواهد رسید پس بدون نشانه و بدون امام راهنمایی (در ظاهر)خواهید ماند و از آن شبهه نجات نمی یابد مگر کسی که دعای غریق را بسیار بخواند.» راوی پرسید:دعای غریق چگونه است؟ حضرت فرمود بخوانید: «ای خدا ای بخشنده ی بخشایشگر ای دگرگون کننده ی دل ها دل مرا بر دینت پایدار ساز.» آری ای خدای رحمان دل ما را بر دینت پایدارساز همان دل و دل هایی که در اوج سرگردانی مرکب چند صد ساله ی انتظار شده اند. انتظاری با دل شکستگی و غربت انتظاری طاقت فرسا و طولانی براستی آنانی که طعم انتظار همچون کوهی بر شانه ی فرد منتظر سنگینی می کند اگر چه خود انتظار بسیار پر مسئولیت است مسئولیتی که ما را برای تلاش و فعالیتی مستمر فرا می خواند آن هم برای برقراری اسلام ناب محمدی در جهان.

+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم مرداد 1386ساعت 8:57  توسط مریم ادیبی  | 

غیبت کبری 1

غیبت کبری

رسول اکرم به دوران غیبت کبری که پر از فتنه و آشوب است اشاره کرده و خطاب به شیعیان فرموده اند:«عبادت و پرستش خدا در روزگار آشوب بسان هجرت به سوی من است.»«مهدی از فرزندان من اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است شبیه ترین مردم از جهت آفرینش و اخلاق به من است برای او غیبت و حیرتی است که گروه هایی در آن زمان گمراه می شوند و می رسد روزی که فرزندم مهدی همانند ستاره ای فروزان آشکار می گردد و زمین را به عدل و داد پر کند آن چنان که به جور و ستم پر شده است. به درستی که در پیش روی شما روزگار شکیبایی است صبر درآن ایام چو آتش افروخته بر کف داشتن است به انجام دهنده ی آن پاداش پنجاه فردی که همان کردار را به جای آورند خواهند داد.» قرآن کریم به غیبت حضرت حجت اشاره کرده و می فرماید:«قرارداد آن را سخنی باقی و استوار در پشت نسلش که امید است برگردد.» سوره زخرف آیه 28 حضرت امیر در شرح آیه ذیل فرموده اند:«این آیه درباره ی ما نازل شده و خداوند امامت را در پشت و نسل (حسین) تا روز قیامت قرار داد با دو غیبت که یکی از دیگری طولانی تر است.»چنان که در سوره تکویر آمده است:«نه نه سوگند به اختران گردان (کزدیده ) نهان شوند و ازنو آیند.»سوره تکویر آیه 15تا16 امام محمد باقر در مورد قول خدای تعالی در این آیه فرموده است:«خنس امامی است که در سال 260 ه.ق از حال ظهور به غیبت پنهان گشت و سپس مانند شهاب درخشنده آشکار شود.» خنس به معنی پنهان است و تاویل آیه در مورد امام مهدی می باشد که خداوند وقتی فرمان دهد پنهان شود و چون فرمان ظهورش دهد مانند ستاره ای فروزان در تاریک شب آشکار گردد و هر کس آن زمان را درک کند چشمش روشن خواهد شد. امام محمد باقر درباره این آیه :«سوگند به ستارگان بازگردنده که به گردش درآیند و درجای خود رخ پنهان سازند.»می فرماید:«این مولودی در آخرالزمان است او مهدی از این عترت است که برای او حیرت و غیبتی خواهد بود که گروهی درآن گمراه و گروهی هدایت می شوند.» غیبت به معنای ناشناس بودن و پنهان زیستن است در واقع امکان دیدن حضرت هست ولی شخصیت حقیقی عنوان و نام واقعی ایشان پنهان می باشد.درهمین رابطه حضرت مهدی خطاب به شیعیان چنین فرموده اند:«همانا اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان بخشد در راه وفا به پیمانی که بر آنان است همدل بودند برکت و فیض ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی افتاد و سعادت دیدار ما برای آنان به خاطر معرفت راستینی که به ما دارند زودتر تحقق می یافت پس ما را از ایشان پنهان نساخته مگر آن دسته از کردارشان که بر ما خوشایند نیست و ناپسندیده ها که از ایشان به ما می رسد.» دلیل دیگر غیبت امتحان و اختیار مردمان است همان گونه که خداوند برای هر فردی از افراد بشر امتحانات و اختیاراتی را معین فرموده است از جمله می خوانیم:«برای صاحب این امر غیبتی هست پس هر بنده ای از خدای خود تقوی پیشه کند و به دین خدا چنگ بزند هنگامی که به شما گفته شود امامتان غایب شده تکذیب نکنید هنگامی که خدا اجازه ی ظهور دهد ظاهر خواهد شد.»

 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هجدهم مرداد 1386ساعت 14:4  توسط مریم ادیبی  | 

غیبت صغری

دستور دستگيرى امام زمان(ع) :

جعفر ديد با اين وضع به هدف شوم خود نمى رسد، نزد معتمد عباسى خليفه وقت رفت و گزارش داد كه برادرم امام عسكرى(عليه السلام)پسرى دارد و او بر جنازه پدرش نماز خواند  امام عسكرى(عليه السلام) براى حفظ فرزندش حضرت حجّت (عج) از دشمنان، تولد او را به كسى نفرموده بود. خليفه، صد مأمور به فرماندهى شخصى بنام «رشيق» به خانه امام عسكرى(عليه السلام)فرستاد و به او دستور اكيد داد كه برو بخانه امام عسكرى(عليه السلام) همه حجره ها را جستجو كن، بى آنكه اجازه بگيرى وارد خانه شو. رشيق با مأمورين به خانه امام عسكرى(عليه السلام) آمدند و همه حجره ها را گشتند تا به آن حجره كه در آن، پرده سفيد آويزان بود رسيدند، پرده را بلند كردند دريائى آنجا ديدند كه در وسط آن، كودكى سجّاده انداخته و نماز مى خواند، رشيق بيكى از مأمورانش دستور داد كه برو، و آن كودك را بگير. آن مأمور تا به سراغ كودك آمد در ميان آب غرق شد. رشيق به ديگرى دستور داد، ديگرى وقتى خواست به طرف كودك رود در آب غرق شده با فرياد بلند تقاضاى كمك كرد، او را نجات دادند، حضرت با كمال وقار نماز را تمام كرد و سپس در پيش روى مأموران از حجره بيرون آمد. مأموران گويا چوب خشكى شده بودند. اصلا نتوانستند كوچكترين آسيبى به كودك كه حضرت حجّت(عج) بود برسانند. همين موقع بود كه حضرت مهدى(عليه السلام) غايب شد و غيبت صغرى به وقوع پيوست.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم مرداد 1386ساعت 12:34  توسط مریم ادیبی  | 

جعفر كذّاب2

مسافران قمّى و جعفر كذّاب :

روز بعد ديدم گروهى از اهل قم آمده بودند به زيارت امام عسكرى(عليه السلام) نائل شوند، مطّلع شدند كه حضرت از دنيا رفته است، پرسيدند: امروز امام و حجّت خدا كيست؟

گروهى جعفر كذّاب را نشان دادند، اهل قم نزد جعفر آمده و سلام كردند و گفتند: پول زيادى كه مخصوص امام(عليه السلام)است براى شما آورده ايم، دستور داد پولها را بگيرند.

گفتند: ما هر وقت خدمت امام عسكرى(عليه السلام) مى رسيديم و پولى نقد مى آورديم نام صاحبان پول را حضرت مى بردند و حدود مبلغ را از درهم و دينار مى فرمود، شما هم اگر امام هستيد و جانشين برادر خود مى باشيد مبلغ و عدد و اسم صاحبان پول را بگوئيد.

جعفر گفت: مردم از من علم غيب مى خواهند، مگر برادرم علم غيب داشت؟

اهل قم گفتند: در چنين صورت ما پول را نخواهيم داد.

+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم مرداد 1386ساعت 12:33  توسط مریم ادیبی  | 

ولايت فقيه

شرح كوتاهى درباره ولايت فقيه:

ولايت يعنى رهبرى و حكومت، فقيه يعنى كسى كه داراى شرايط استنباط احكام از ادله اسلامى باشد، به علاوه عادل و پرهيزكار نيز باشد. بنابر اين ولى فقيه يعنى مرجع تقليدى كه شايستگى نيابت عام امام زمان(ع) را دارد، چنين فردى مى تواند به جانشينى از امام زمان(ع)زمام امور مردم را بدست گيرد، البته عقل و حتى آيات و روايات هم بيانگر اين است كه در ميان افراد، اعلم موجودين تقدم دارند. درباره اصل ولايت فقيه دلائل فراوان داريم از جمله در روايت آمده است كه رسول خدا(ص) سه بار فرمود: «خدايا جانشينان مرا مورد رحمتت قرار ده، شخصى پرسيد جانشينان شما كيانند؟ فرمود: آنانكه پس از من مى آيند، گفتار و سنّت (روش و سيره) مرا نقل مى كنند و پس از من آن را به مردم مى آموزند.» اسحاق بن يعقوب(ره) گويد از عثمان بن سعيد(ره) اوّلين نائب خاص امام زمان(ع) خواستم نامه اى به امام عصر (عج) برساند. و در ضمن نامه پرسيدم در زمان غيبت به چه كسى مراجعه كنيم؟ امام (عج) با خط خودشان در پاسخ چنين مرقوم فرمود: «... در حوادث به راويان احاديث ما مراجعه كنيد كه آنها حجّت من بر شما هستند و من حجت خدا هستم برشما»البته دلائل ولايت فقيه بسيار زياد است در اين باره به كتاب شريف ولايت فقيه امام خمينى(ره) مراجعه كنيد. در احتجاج طبرسى آمده: امام عسكرى(ع) در ضمن حديث طولانى فرمود: «هر كدام از فقهاء كه نگهدارنده نفس خود از انحرافات و صبر انقلابى دارند و حافظ دين خود و مخالف هوى و هوس خود و مطيع فرمان خدايش باشد، بر عوام است كه از وى تقليد كنند و چنين صفاتى را بعضى از فقهاى شيعه دارند، نه همه آنها.»با توجه به واژه «تقليد» كه به معنى پيروى است، مى فهميم كه امور مردم در زمان غيبت به فقهاء ربّانى سپرده شده و آنها ولايت بر مردم دارند. اين حديث، شرايط يك فقيه را كه مى تواند جانشين امام زمان(ع)باشد بيان مى كند. از آنجا كه توضيح اين روايت خود مطلب مفصلى مى باشد بطور خلاصه بايد حكومتش بر مردم همانند حكومت امام على(ع)باشد، آنجا كه برادرش عقيل، كه از گرسنگى رنگ بچه هاى او پريده شده و مطالبه كمك اضافى از بيت المال مى كند، آهن سرخ گداخته در دستش مى گذارد.و آنجا كه با خبر مى شود خلخال يك زن يهودى به دست دشمن از پايش در آمده سخت عصبانى مى شود.و آنجا كه مى بيند كارگزارانش به بيت المال تجاوز كرده اند و بنفع خويشاوندان برداشت كرده اند هر چند پسر عموى آنحضرت باشد نامه اى آتشين مى نويسد و به او اعتراض مى كند و از كار بركنارش مى سازد و مى نويسد: «اين تبعيض را از دو فرزندم حسن و حسين(ع)هم نمى پذيرم.»و آنجا كه مى بيند فرماندارش به ميهمانى پولدارى رفته فريادش به اعتراض بلند مى گردد.نامه هاى آنحضرت، (كه در نهج البلاغه آمده) به استانداران و بخشداران و فرماندارانش گوياى اين گونه حقائقى است كه نائب برحق امام زمان(ع) رعايت مى كند. بنابراين ولايت فقيه همان دنباله امامت است. يعنى مجتهد اعلم به نيابت عام از امام زمان(ع) امور رهبرى امت را بدست مى گيرد.

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم تیر 1386ساعت 23:37  توسط مریم ادیبی  | 

غیبت صغری

چگونگی غیبت صغری و نواب چهارگانه

وضع زمان و عدم پذيرش مردم باعث شد كه امام زمان(عليه السلام) از نظرها پنهان گردد، اين پنهانى كه از آن به عنوان غيبت، ياد مى شود تا وقتى كه مردم آماده شدند و شرايط ظهور مهيا گرديد ادامه دارد.

ولى طبيعى است كه وقتى امام مردم غايب شد، مردم را به حال خود نمى گذارد، بلكه افرادى مخصوص را بين خود و مردم واسطه قرار مى دهد، وظيفه مردم هم اين است كه با كنجكاوى دقيق اين افراد را بشناسند و تكليف خود را از آنها بگيرند.

برهمين اساس پس از آنكه امام زمان(عليه السلام) در سال 260 هنگام رحلت پدر بزرگوارشان، از نظرها پنهان شدند (و غيبت صغرى به وجود آمد) تا نيمه شعبان سال 329 چهار نفر از علماء و فقهاء ربّانى به ترتيب زير از جانب آنحضرت تعيين شده و واسطه بين آنحضرت و مردم شدند:

1 ـ عثمان بن سعيد(رحمه الله) كه در سال 300 هجرى وفات كرد.

2 ـ محمد بن عثمان(رحمه الله) كه 5 سال عهده دار نيابت خاص بود و در سال 305 در گذشت.

3 ـ حسين بن روح(رحمه الله) كه در شعبان سال 326 وفات كرد.

4 ـ على بن محمد سِيْمُرى(رحمه الله) كه در نيمه شعبان سال 329 از دنيا رفت، و امام به او دستور داد كه ديگر كسى را جانشين خود نكند.

از اين وقت به بعد دوران غيبت كبرى (طولانى) آغاز شد (دستور و توقيع امام(عج) به چهارمين نائبش در كتاب اعلام الورى صفحه 417 و ... آمده است).

غيبت كبرى كه از نيمه شعبان سال 329 شروع شد تا هنگام ظهور حضرت مهدى(عليه السلام) ادامه دارد.

اينك بايد پرسيد كه شيعيان در اين زمان به چه كسى مراجعه كنند و وظائف دينى خود را از چه كسى بپرسند و به آن عمل كنند؟

پاسخ این که:خوشبختانه امام قائم (عج) در اين مورد نيز راهنمايى فرموده و پيروانش را سرگردان نگذاشته است، در اين مورد مردم را به اطاعت از ولىّ فقيه فرا خوانده است اينجا است كه مسئله معروف «ولايت فقيه» پيش مى آيد. که در پست بعدی به آن اشاره می شود. 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم تیر 1386ساعت 17:29  توسط مریم ادیبی  |